4.1
Jenis-Jenis Peraturan Bahasa
Santun
bahasa ialah penggunaan bahasa berpandukan peraturan-peraturan yang tertentu.
(Asmah Haji Omar, 2002). Ia dibahagikan kepada 2 jenis:
i.
Peraturan
linguistik
·
Berkaitan dengan peraturan penggunaan bahasa
yang menitikberatkan ketepatan bentuk dan binaan bahasa.
·
Sebuta,
intonasi dan tatabahasa
·
Penggunaan
tanda baca seperti tanda soal, koma, titik dan sebagainya mestilah dipatuhi
dalm komunikasi bertulis.
·
Penggunaan
kata ganti diri yang tepat dalam komunkasi lisan.
·
Intonasi
percakapan haruslah sesuai dengan keadaan.
·
Sebutan
perkataan hendaklah jelas dan tepat serta halus untuk menjelaskan mesej.
ii.
Peraturan
sosiolinguisik
·
Terbahagi
kepada 2 bentuk iaitu hubungan sosial pembicara dan pendengar(konteks lisan)
serta hubungan antara penulis dengan pembaca(konteks tulisan).
·
Merupakan
peraturan yang mengawal ketertiban seseorang ketika bertutur dengan orang lain.
·
Pengunaan
kata sapaan yang betul.
·
Pengunaan
gelaran seperti Tun, Tan Sri, Dato’ dan lain-lain serta pengunaan panggilan
hormat seperti Yang Amat Berhormat, Yang Berhormat, Yang Berbahagia dan
lain-lain diberikan perhatian sebagai unsur kesantunan bahasa.
·
Kata
sapaan yang mewakili sistem kekeluargaan digunakan dengan betul sebagai tanda
hormat.
iii.
Peraturan
pragmatik
·
Dilaksanakan
untuk mencapai matlamat interaksi secara sopan dan berkesan.
·
Penggunaan
bahasa yang halus dan sopan menunjukkan sikap yang baik; penggunaan bahasa yang
kasar menunjukkan perasaan marah dan tidak puas hati seseorang.
·
Aspek
yang perlu dipatuhi termasuk pemilihan kata, ungkapan dan wacana yang sesuai
dengan tujuan bicara.
4.2 Jarak
sosial
Ø Jarak sosal adalah keadaan di mana
seseorang atau masyarakat yang berbeza tingkat peradabannya dengan orang lain
atau masyarakat lain.
Ø Pelapisan sosial merupakan perbezaan
penduduk atau masyarakat ke dalam kelas-kelas secara hiraki.
Ø Jarak sosial dinyatakan sebagai
perbezaan kelompok-kelompok masyarakat secara horizontal berdasarkan jarak
peradabannya.
Ø Jarak sosial ialah satu pemisahan
sosial yang wujud antara individu dengan individu, individu dengan kelompok
atau kelompok dengan kelompok.
Ø Perkataan, sebutan atau intonasi
berbeza mengikut status dan hubungan.
Ø Faktor yang menentukan jarak sosial
ialah darjah keakraban, perbezaan status, usia, jatina, pendidikan, kelas,
pekerjaan dan etnik.
4.3 Konteks
Percakapan
·
Wacana
menggunakan pendekatan pragmatik untuk memahami pemakaian bahasa.
·
Penutur,
pokok percakapan, tempat bicara yang mendukung sesuatu wacana.
·
Komponen-komponen
tutur dibahagikan kepada beberapa jenis iaitu :
1.
Penutur
dan Pendengar- mengetahui latar belakang pada suatu situasi akan memudahkan
untuk menginterpretasikan apa yang hendak dituturkan penuturnya.
2.
Topik
Pembicaraan-memudahkan pendengar memahami isi wacana
3.
Latar
Peristiwa-tempat, keadaan psikologi penutur dan pendengar atau semua hal yang
melatari terjadinya peristiwa percakapan.
4.
Penghubung-medium
yang digunakan untuk menyampaikan perihal percakapan
5.
Laras
bahasa-penutur dan pendengar harus dapat memilih laras bahasa yang sesuai
berdasarkan situasi dan keadaan serta dapat menjiwai perasaan tentang perkara
yang dituturkan.
6.
Bentuk
pesanan dan maklumat-bentuk pesan dan maklumat bersifat fundamental.
7.
Peristiwa
percakapan- menentukan bentuk dan isi wacana yang akan dihasilkan.
4.4 Tujuan
dan Matlamat
·
Tujuan
dikaitkan dengan bentuk wacana iaitu sama ada wacana informatif, wacana khas
·
Berkait
rapat dengan latar belakang khalayak
·
Tujuan
percakapan perlu selari dengan kekhususan topik yang dibicarakan
·
Tujuan
harus bertepatan dengan suasana keadaan seperti tempat berlangsungnya
komunikasi
·
Menilai
perkara yang hendak dikomunikasi sebelum bercakap.
4.5 Giliran
bercakap
·
Mendahulukan
orang-orang tua semasa dalam perbualan
·
Sekiranya
hendak menyampuk perbualan orang-orang tua terlebih dahulu mestilah pastikan
orang-orang tua telah habis bercakap.
·
Penerapan
pola pengiliran dapat dilakukan dengan cara melemparkan pertanyaan.
·
Dalam
suatu perbicaraan, pengembangan gagasan kepada pokok pembicaraan yang lain
masih dianggap wajar jika tetap pada pokok persoalan yang sedang dibahaskan.
·
Pengalihan
topik dapat dilakukan secara halus dan santun agar tidak mengganggu proses
percakapan yang sedang berlangsung.
·
Pengalihan
topik juga boleh berlaku dalam suatu diskusi bersifat formal
·
Perbezaan
pendapat harus dihormati, didengar atau dititip secara santun.
·
Kita
tidak seharusnya mengulang perkara yang sama berulang kali.
·
Pujian
yang berlebihan akan menimbulkan salah tafsiran pada pihak penerima sehingga
mewujudkan kebencian dan melunturkan kemesraan.
Aturan
giliran bercakap dalam keluarga:
1.
Ahli
keluarga yang tua dan berpengalaman, iaitu datuk atau nenek.
2.
Ibu
atau bapa
3.
Kakak
atau abang yang lebih besar
4.
Pihak
yang paling kecil, khususnya adik.
Aturan
giliran bercakap di sekolah :
1.
Pengetua
2.
Penolong
kanan sekolah
3.
Ketua
unit atau jabatan
4.
Para
pensyarah atau guru
5.
Wakil
pelajar iaitu pengawas sekolah
6.
Para
pelajar
4.6
Memulakan
dan mengakhiri percakapan
·
Bagi
masyarakat melayu, percakapan yang santun mestilah dimulai dengan
assalamualaikum dan salam sejahtera atau selamat pagi, selamat petang
·
Cara
yang paling efektif untuk membuka percakapan adalah dengan mengajukan
pertanyaan
·
Untuk
mengakhiri percakapan haruslah disudahkan dengan megucapkan terima kasih.
4.7
Pemilihan
kata
·
Kesantunan
berbahasa tercermin dalam tatacara berkomunikasi secara verbal.
·
Merujuk
kepada kesesuaian unsur-unsur budaya semasa berkomunikasi.
·
Memikirkan
apa yang sebaiknya dikatakan pada waktu dan keadaan tertentu.
·
Mempertimbangkan
penggunaan jeda tertentu dan bagaimana mengatur kenyaringan suara ketika
bercakap
·
Cara
sapaan lisan perlu mengikut tertib yang tertentu dengan sopan santun supaya
tidak dianggap sebagai biadab
·
Sistem
sapaan dan panggilan ini melibatkan penggabungan gelaran, rujukan hormat dan
ganti nama.
·
Penggunaan
bahasa halus perlu diberikan perhatian dalam aspek pemilihan kata.
·
Pemilihan
kata dan ungkapan bergantung kepada kedudukan, pangkat, umur dan keakraban
hubungan.
·
Gelaran pergaulan bebas- ‘Cik’ digunakan untuk
perempuan yang belum berkahwin.
·
Gelaran
warisan-contoh Raja bagi negeri Perak.
No comments:
Post a Comment